Elektrisch of benzine: welke keuze maak je in deze gekke tijd?

Je merkt het wellicht geregeld in gesprekken vanuit je omgeving of wellicht die je zelf voert. Wordt de volgende auto een elektrische? Of toch niet? Misschien een hybride? Wat is verstandig? Veel mensen hikken tegen de keuze aan. Logisch, want er zijn allerlei ontwikkelingen. We hadden te maken met enorme stroomtarieven. Gelukkig is dat weer flink hersteld. De brandstofprijzen waren eerder heel hoog, maar zijn weer wat gedaald. Daar komt wel snel verandering in…en wat kies je dan voor je volgende auto? In dit blogbericht behandelen we de volgende onderwerpen:

Brandstofprijzen stijgen weer. En dit is maar het begin!

Wie een benzine of diesel aangedreven auto rijdt is het vast niet ontgaan. De brandstofprijzen zitten weer in de lift. Vorig jaar bereikte de prijzen recordhoogtes. Na een dip in de afgelopen periode, stijgt het nu weer hard door. Feit is echter dat dit fenomeen al een tijd gaande is. De brandstofprijzen bereikte in maart 2022 een historisch hoogtepunt (maar liefst €2,50 GLA). Gelukkig is deze prijs onder andere door een accijnsverlaging aanzienlijk gezakt. Toch zitten er weer flinke wijzigingen aan te komen, gedreven door Europese maatregelen, doordat de accijnzen weer teruggaan naar het oude niveau en meer.

Belasting- en accijns verlaging stoppen

Meer dan 50 procent van het aankoopbedrag voor fossiele brandstof in Nederland bestaat uit het hoogste BTW tarief en uit accijns. Omdat de benzineprijzen het afgelopen jaar wel erg hoog werden, besloot het kabinet per april 2022 de accijns te dempen. Dit om de Nederlandse huishoudens tegemoet te komen bij de sterke daling van de koopkracht en beperkte mobiliteit. Tot 1 juli 2023 blijven de verlaagde accijnzen op brandstoffen van kracht. Hierna wordt de accijnsverlaging teruggedraaid. Dat betekent een forse stijging van de literprijs.

Hieronder ziet u een tabel met de huidige en toekomstige accijns liter-tarieven per type fossiele brandstof;

BrandstofTarief per 1 april 2022Tarief 2023 zonder demping Tarief per 1 januari 2023Tarief per 1 juli 2023
Benzine€ 0,651€ 0,876€ 0,651€ 0,789
Diesel € 0,417€ 0,572€ 0,417€ 0,516
LPG € 0,154€ 0,207€ 0,154€ 0,186

Ook vanuit Europa extra belasting op brandstof

Het Europees Parlement heeft op 18 april 2023 ingestemd met een uitgebreid maatregelenpakket om de CO2-uitstoot te reduceren met 55 procent in 2030. Dit pakket wordt ook wel de “Fit for 55’’ aanpak genoemd.

Een van de maatregelen die onder dit pakket vallen is het verhogen van de belasting op energie. Een richtlijn voor deze maatregel is dat de belasting op brandstof niet meer wordt geheven op basis van volume, maar op basis van energie-inhoud en milieu-impact van de gekochte brandstof. Dit betekent dus dat de belasting op vervuilende brandstoffen zoals diesel en benzine hoger zou worden dan de belasting op emissievrije brandstof.

En dan hebben we nog een wetsvoorstel dat er wellicht aan komt …

Ook in de Nederlandse politiek zijn er ogenschijnlijk plannen om de belasting op ‘fossiel rijden’ te verhogen, om het rijden op benzine of diesel te ontmoedigen.

Klimaatminister Rob Jetten geeft in deze plannen aan dat hij een verplichting wil invoeren voor het mengen van brandstof met ‘bio-brandstof’. Alleen al door het toevoegen van dit biologische element zou de brandstof aan de pomp minimaal 5 cent tot wel 10 cent per liter duurder maken.

Energieprijzen wel weer rustiger!

Gelukkig zijn de energietarieven, zoals voor stroom, weer een stuk gunstiger. Je kunt inmiddels weer vaste energiecontracten afsluiten tegen interessante tarieven en ook energieaanbieders met dynamische tarieven zijn in trek. Dat geeft weer een stukje rust aan de andere kant. Uiteraard kan ook deze situatie weer veranderen in deze hectische tijd. Heb je zonnepanelen op je huis? Dan zit je sowieso nog goed voorlopig. Zeker met het grote aantal zonuren dat we in Nederland hadden afgelopen jaar en mogelijk ook dit jaar.

Een goede afweging maken tussen elektrisch en benzine

Alle bovengenoemde onderwerpen bekijkende, is het best lastig om in een glazen bol te kijken en te bepalen wat slim is. De ontwikkelingen met betrekking tot de fossiele brandstoffen maken het wel steeds meer het overwegen waard om een elektrische auto te overwegen. Zeker met een stukje extra ondersteuning van de SEPP subsidie van 2.950 euro.

Alles hangt ook af van de mogelijkheden die je hebt om je elektrische auto op te laden. Kun je bijvoorbeeld thuis laden of op je werk, dan betaal je al snel minder per KWh dan als je openbaar moet laden. Zet alle voordelen en nadelen voor jouw persoonlijke situatie goed naast elkaar, maar probeer ook de kosten zo goed mogelijk te vergelijken. Houd rekening met:

  • Vaste kosten van de auto (aanschaf / leaseprijs)
  • Subsidie waar je recht op hebt (alleen bij elektrische auto)
  • Verzekeringskosten (bij leasing inbegrepen)
  • Onderhoud auto, dat is bij elektrisch rijden een stuk minder (bij leasing sowieso inbegrepen)
  • Pechhulp kosten (bij leasing inbegrepen)
  • Brandstof / oplaadkosten naar verwachting

Voor advies staat Lease’m klaar
Lastige afwegingen? Moeilijke rekensommen? Dat snappen we! Het private lease team van Lease’m staat klaar om met je mee te denken over de mogelijkheden voor elektrisch of benzine rijden. En wat het beste bij jouw situatie past. Vraag gerust advies aan of bekijk alvast onze privé lease aanbiedingen op zowel benzine als elektrische auto’s.